تأثیر الکل بر قلب

تأثیر الکل بر قلب

اشتراک بذار برای عزیزت ...

امتیاز

بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف الکل به‌خصوص شراب برای قلب مفید است؛ اما حقیقت چیز دیگری است. مصرف زیاد الکل و اعتیاد به آن، ممکن است خطراتی مانند افزایش احتمال سکته قلبی و در برخی موارد ، مرگ را برای شما به‌همراه داشته‌ باشد. در ادامه به شرح کامل تأثیر الکل بر قلب و عوارض آن و اقدام به ترک اعتیاد الکل می‌پردازیم.

الکل و قلب دوستان خوبی برای یکدیگر نیستند !

اعتیاد به الکل باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

الکل و فشار خون

مصرف زیاد از حد الکل می‌تواند باعث افزایش وزن و فشار خون شود و خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد. جالب است بدانید که الکل نوعی داروی افسرده کننده است؛ بدین معنا که کنترل مغز بر بدن و حرکات شما کاهش می‌یابد. حتی مصرف مقدار بسیار کم الکل می‌تواند گفتار و رفتار شما را تحت‌تأثیر قرار دهد و به‌طور همزمان ضربان قلب و تنفس شما را به میزان خطرناکی پایین آورد. به یاد داشته‌ باشید که هر چه بیشتر بنوشید، آسیب بیشتری به بدن خود وارد می‌کنید.

تأثیر الکل بر قلب

الکل چگونه روی قلب تأثیر می‌گذارد؟

تأثیر الکل بر قلب، به صورت مستقیم است. با گذشت زمان، فشار خون بالا بر عضله قلب فشار وارد می‌کند و می‌تواند منجر به بیماری قلبی عروقی (CVD) و در نتیجه باعث افزایش خطر حمله قلبی و سکته شود. اگر به‌طور منظم الکل می‌نوشید، توصیه می‌شود که مصرف الکل را به‌طور کامل قطع کنید؛ زیرا بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی هستید.

اگر ناراحتی قلبی دارید، عوارض مصرف الکل بیشتر از دیگران شما را تهدید می‌کند. این امر به‌ویژه در افرادی که دارای ناراحتی قلبی ارثی یا ضربان قلب ناهماهنگ هستند خطرناک‌تر است.

پس از قطع مصرف الکل، به‌سرعت فشار خون شما کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته کم‌تر می‌شود. بهبودی فشار خون طی چند روز اتفاق می‌افتد.

اگر جراحی قلب انجام داده‌اید، به‌شدت از الکل دوری کنید. مصرف الکل می‌تواند ناراحتی‌های شما و مدت زمان دوره نقاهت شما را افزایش دهد و اگر پس از جراحی دوباره شروع به مصرف الکل کنید، فشار خون شما بالا می‌رود و خطر ناراحتی قلبی بیشتر می‌شود. بهتر است در این دوران داروهای تجویز شده را مصرف کنید و مرتباً برای چکاپ نزد پزشک بروید.

مطالعه مطلب
کمپ اجباری ترک اعتیاد

تداخل الکل با داروهای قلبی

الکل می‌تواند تأثیر داروهای قلب را کاهش دهد؛ اگر داروهای دیابت یا داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین استفاده می‌کنید، نوشیدن الکل می‌تواند بر عملکرد این داروها تأثیر بگذارد. بنابراین، مهم است که این افراد از مصرف الکل دوری کنند.

همچنین، مصرف الکل باعث آسیب به کبد می‌شود؛ داروهایی مانند استاتین‌ها که مستقیماً روی کبد اثر می‌گذارند، در صورت ترکیب با الکل آسیب بیشتری به کبد وارد می‌کنند.

برای مشاهده داروی گیاهی برای ترک الکل میتوانید مقاله داروهای گیاهی را مطالعه کنید.

الکل باعث چه نوع بیماری‌های قلبی می‌شود؟

تأثیر الکل بر قلب می‌تواند منجر به بسیاری از بیماری‌های قلبی شود که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم:

کاردیومیوپاتی

بزرگ شدن عضلات قلب و کاهش توانایی قلب برای پمپاژ خون کاردیومیوپاتی نامیده می‌شود که در اغلب موارد ای بیماری به‌علت رژیم نامناسب و مصرف بی رویه الکل رخ می‌دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی

دهلیزها دریچه‌هایی در قلب هستند که اختلال در عملکرد آنها، باعث ناهماهنگی بین انقباضات قلب و دهلیزها می‌شود.

سکته قلبی و سکته مغزی

مصرف بیش از حد الکل ابتلا به سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد؛ مصرف الکل می‌تواند جریان خون را برای مدتی متوقف کند که این امر باعث سکته قلبی و در برخی موارد منجر به مرگ می‌شود.

از طرف دیگر، مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث انسداد رگ‌های خونی شود و در نتیجه، سکته مغزی و در برخی موارد مرگ را به‌دنبال داشته‌باشد.

بیماری‌های قلبی ناشی از مصرف الکل

فواید ترک الکل برای قلب و سایر اندام‌های بدن

بسیاری از آسیب‌هایی که به قلب، کبد و سایر اندام‌های بدن وارد می‌شود، پس از ترک الکل به‌مرور کاهش می‌یابند. به‌مرور زمان الکل از بدن خارج می‌شود و شما احساس بهتری نسبت به خود و احساس سلامتی بیشتری خواهید داشت؛ تنها کافی است که دوره نقاهت ترک الکل را پشت‌سر بگذارید تا وضعیت جسمانی شما حتی بهتر از وضعیت قبل از اعتیاد به الکل شود.

علاوه بر تأثیر الکل بر قلب، الکل تأثیرات منفی دیگری روی سایر اندام‌های بدن دارد؛ به‌عنوان‌مثال، بیماری‌های پوستی ناشی از مصرف الکل بلافاصله پس از ترک الکل رو به بهبودی خواهند رفت، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و فشار خون و چربی خون نیز کاهش می‌یابد. ترک الکل حتی روی کیفیت خواب نیز تأثیر گذار است؛ پس از ترک الکل، وضعیت تنفسی شما بهتر می‌شود و خوابی عمیق و راحت را تجربه خواهید کرد.

مطالعه مطلب
ترک نیکوتین

از مهم‌ترین مضرات الکل علاوه بر افزایش بروز بیماری قلبی، تأثیر منفی آن بر کبد است. پس از ترک الکل، کبد می‌تواند خود را ترمیم و بازسازی کند و به وضعیت سلامتی خود بازگردد. اما بسیار حائز اهمیت است که به‌صورت خودسرانه برای ترک الکل اقدام نکنید؛ روش صحیح ترک الکل را در ادامه توضیح می‌دهیم.

سلامت قلب با ترک الکل

بیماری‌های قلبی ناشی از الکل چگونه تشخیص داده‌می‌شود؟

برای تشخیص بیماری و میزان تأثیر الکل بر قلب شما، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و از شما در مورد سابقه پزشکی تان می‌پرسد. همچنین ممکن است به برخی آزمایشات آزمایشگاهی و اشعه ایکس نیاز داشته‌باشید.

در طول معاینه، پزشک نبض و فشار خون شما را بررسی می‌کند. همچنین، پزشک به ریه‌ها و قلب شما گوش می‌دهد تا صداهای غیر طبیعی را بررسی کند. این آزمایش‌های ساده این امکان را برای پزشک فراهم می‌کند تا علائم بالقوه کاردیومیوپاتی الکلی یا نارسایی قلبی را شناسایی کرده و برای درمان آنها اقدام کند.

از جمله آزمایش و علائمی که پزشک بررسی می‌کند عبارتند از:

  • قلب بزرگ شده یا عضلات بزرگ قلب
  • صدای سوفل قلب ناشی از آسیب دریچه
  • صداهای احتقان در قلب و ریه‌ها
  • تورم وریدهای گردن در گردن
  • تورم پاها، مچ پا و پاها

همچنین، پزشک در مورد سابقه مصرف الکل شما سؤالاتی را مطرح می‌کند که باید صادقانه و واضح به آنها پاسخ دهید تا به روند درمان خود و تشخیص صحیح پزشک کمک کنید. پس از تشخیص بیماری و میزان آسیب الکل به بدن شما، دستورالعمل پزشک را به‌طور دقیق مصرف کرده و در زمان معین داروهای خود را مصرف کنید.

آزمایش هایی که دکتر ممکن است درخواست کند:

 

  • پانل شیمی خون: سطوح برخی از مواد را در خون اندازه گیری می‌کند
  • آزمایش عملکرد کبد: به تشخیص التهاب و آسیب کبد کمک می‌کند
  • آزمایش کلسترول: سطح کلسترول خون را بررسی می‌کند

بررسی نتیجه این آزمایشات، به پزشک کمک می‌کند تا میزان اختلال و تأثیر الکل بر قلب و سایر اندام‌های بدن را بررسی کرده و درمان مناسب را تشخیص دهد. در صورت لزوم، پزشک درخواست انجام عکس‌برداری از قلب و ریه برای بررسی دقیق وضعیت این اندام‌ها را دارد که به شرح ذیل هستند:

  • اشعه ایکس قفسه‌سینه یا سی تی اسکن قفسه‌سینه: این نوع عکس‌برداری، می‌تواند نشان دهد که آیا قلب قبلاً بزرگ شده است یا خیر؛ همچنین، سی تی اسکن هر گونه احتقان یا مایع را در ریه‌ها نشان‌می‌دهد.
  • اکوکاردیوگرام امواج صوتی: این نوع عکس‌برداری را برای ایجاد تصاویری از قلب شما استفاده می‌شود و مواردی چون بزرگ شدن قلب، نشتی یا اختلال در عملکرد دریچه‌های قلب، لخته شدن خون و فشار خون بالا را نشان‌می‌دهد.
  • الکتروکاردیوگرام (EKG): این نوع عکس برداری می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را که ضربان قلب شما را کنترل می‌کنند، بررسی کند و هرگونه ناهماهنگی و نامنظم بودن ضربان قلب را مشخص می‌سازد.
مطالعه مطلب
ترک ماری جوانا

چگونه باید الکل را ترک کرد؟

اقدام به ترک الکل به‌صورت خودسرانه می‌تواند باعث مشکلات و عوارض متعددی برای شما شود. برای ترک الکل، باید با تحقیق بسیار کلینیک ترک اعتیاد یا پزشک مطمئن و حاذق در این زمینه را پیدا کنید. و با راهنمایی وی، اقدام به ترک الکل نمایید. مشاورین کمپ ترک اعتیاد آجودانیه قبل از اقدام شما برای ترک و کاهش میزان مصرف الکل شما را به‌طور دقیق راهنمایی خواهند کرد.

ترک الکل

 نتیجه‌گیری

مصرف الکل باعث مشکلات زیادی برای بدن می‌شود و تأثیر الکل بر قلب در بیماری‌های قلبی و سکته و بیماری‌هایی از این قبیل مشهود است. بهتر است قبل از بروز این بیماری‌ها، برای ترک الکل اقدام شود. اما در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، اگر این بیماری‌ها زود تشخیص داده شده و برای ترک الکل سریعاً اقدام شود. بسیاری از این بیماری‌ها بهبود می‌یابند و فرد سلامتی خود را باز می‌یابد. بسیار مهم است که ترک الکل و درمان بیماری‌های ناشی از مصرف الکل تحت نظر پزشک یا مرکز ترک اعتیاد معتبر انجام شود. تا عوارضی برای فرد به‌دنبال نداشته‌باشد. مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمت رسانی به افرادی هستند که به‌دنبال ترک اعتیاد الکل و بازگشت به زندگی سالم و طبیعی خود می‌باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن