مضرات سیگار برای بدن و مغز

مضرات سیگار برای بدن و مغز

اشتراک بذار برای عزیزت ...

5/5 - (2 امتیاز)

مضرات سیگار برای بدن و مغز

سال هاست که از مضرات سیگار و نکوتین موجود در آن صحبت می شود و فرقی نمی کند که میزان مصرف چقدر باشد، باز هم تاثیر منفی خود را خواهد داشت.اما باز هم با این وجود، خیلی از افراد نمی توانند مصرف آن را کنار بگذارند. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی مضرات سیگار بر روی بدن و مغز بپردازیم.

مضرات سیگار و تاثیر آن بر روی قسمت های مختلف بدن

متاسفانه نیکوتین موجود در سیگار، می تواند از راه خون به قسمت های مختلف بدن ما برسد و اثرات منفی را به همراه داشته باشد. از جمله:

اثرات مصرف سیگار بر روی قلب

سیگار کشیدن احتمال بروز بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد و می تواند منجر به بروز سکته و انسداد رگ های قلب شود. به علاوه این که سیگار کشیدن فشار خون را بالا می برد که نتیجه آن می تواند ضعیف شدن رگ های خونی و لخته شدن خون باشد که تمامی این موارد در کنار هم می توانند احتمال بروز سکته مغزی را افزایش بدهند. آن دسته از افرادی که سابقه و یا زمینه ابتلا به بیماری های قلبی دارند، مصرف سیگار می تواند مشکلات بیشتری را برای شان ایجاد کند.

مضرات سیگار و مشکلات تنفسی

دودی که از سیگار کشیدن وارد بدن می شود به شدت برای ریه ها مضر است و می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. از جمله: برونشیت و التهاب ریه، بیماری مزمن انسداد ریوی و یا سرطان ریه. آن دسته از افرادی که مبتلا به آسم هستند و سیگار می کشند، خود را بیشتر در معرض بیماری ها و حملات قلبی قرار می دهند و کیفیت زندگی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. افرادی که در نزدیکی فرد سیگاری هستند، در معرض سرفه کردن یا حملات آسمی خواهند بود.

مطالعه مطلب
ترک کوکائین

مضرات سیگار

مضرات سیگار و مشکلات گوارشی

افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده و لوزالمعده خواهند بود. آن هم به این دلیل که نیکوتین موجود در سیگار می تواند باعث ضعیف شدن ماهیچه هایی شود که گلو را کنترل می کنند، در نتیجه اسید می تواند حرکت غیر قابل کنترلی به سمت دهان داشته باشد. از طرفی، سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر سرطان کبد نیز می باشد. زخم اثنی عشر از دیگر مشکلاتی است که شاهد بروز آن در افراد سیگاری هستیم.

مضرات سیگار و سلامت پوست

قطعا سیگار می تواند بر روی پوست و مو تاثیر بگذارد و با کاهش اکسیژن رسانی به این قسمت ها، شاهد آن خواهیم بود که پوست سریع تر پیر می شود و چین و چروک های پوستی ظاهر خواهد شد، از طرفی از میزان ضخامت موها کاسته می شود و درجاتی از ریزش مو می تواند اتفاق بیفتد.

تاثیر سیگار روی دستگاه تناسلی

از دیگر مضرات سیگار می توان به تاثیر آن بر روی دستگاه تناسلی اشاره کرد که نیکونین باعث کاهش خونرسانی به اندام های تناسلی می شود و ممکن است از فعالیت و میل جنسی به خصوص در مردان کم شود. از طرفی، سیگار می تواند نظم هورمون ها را نیز به هم بزند و مشکلات دیگری را به وجود بیاورد.

سیگار و بهداشت دهان و گلو

کشیدن سیگار می تواند یکی از دلایل بدبو شدن دهان و خرابی دندان ها باشد، به علاوه این که احتمال بروز آسیب های لثه و حس چشایی نیز وجود خواهد داشت. هیچ بعید نیست که افراد سیگاری در دراز مدت به بیماری هایی هم چون سرطان لب، گلو و مری مبتلا شوند.

مطالعه مطلب
بهترین روش ترک شیره تریاک

ضرر سیگار برای مغز

نیکوتین موجود در سیگار باعث افزایش ترشح دوپامین از مغز می شود و به همین خاطر است که کشیدن سیگار فرد را ارضا می کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که چون بدن به مرور نسبت به این ماده تحمل پیدا می کند، میزان مصرف باید افزایش پیدا کند تا میزان دوپامین ترشح شده اثر خودش را داشته باشد. در نتیجه، اثرات تخریبی بیشتری را به همراه خواهد داشت. زمانی که چنین حالتی رخ می دهد، وقتی که اثر نیکوتین از بین برود، احساس خستگی و افسردگی سراغ فرد می آید و احتمال بروز علائمی از بی خوابی و سردرد افزایش خواهد یافت.

سایر مضرات سیگار

از دیگر مضرات کشیدن سیگار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش احتمال بروز عفونت
  • مشکلات مربوط به دیابت و افزایش مقاومت به انسولین
  • لخته شدن خون در قسمت های مختلف بدن به خصوص ریه ها که احتمال لخته شدن خون در ریه ها و آمبولی بیشتر خواهد بود
  • بروز مشکلات بینایی مانند آب مروارید
  • ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم ها
  • احتمال بروز مشکلات مربوط به بارداری در خانم ها از قبیل سقط جنین یا مرگ جنین
  • سرطان خون یا لوسمی

همان طور که دیدید، کشیدن سیگار و مصرف نیکوتین می تواند عوارض و اثرات بسیاری را به همراه داشته باشد و قسمت های مختلف بدن را درگیر کند، اما این را بدانید که هیچ وقت برای ترک اعتیاد به سیگار دیر نخواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن