بهترین روش ترک شیره تریاک

بهترین روش ترک شیره تریاک

اشتراک بذار برای عزیزت ...

امتیاز

اعتیاد به شیره تریاک شاید در نگاه اول آنقدرها جدی و خطرناک به نظر نرسد. اما عورض به جا مانده از مصرف شیره بر جسم و روان معتادان نشان‌دهنده خطرناک بودن این ماده عفیونی مانند سایر مواد مخدر است. برای ترک شیره باید همانند ترک مواد مخدر خطرناک عمل کنید. در این مقاله قصد داریم بهترین روش ترک شیره تریاک را معرفی کنیم.

شیره تریاک چیست؟

اکثر افراد با مخدر تریاک آشنایی دارند یا حداقل نام آن را شنیده‌اند. شیره تریاک یکی از مشتقات این ماده مخدر است که مصرف آن بسیار اعتیادآور است. شیره از تریاک و به عبارتی گیاه خشخاش به دست می‌آید و می‌تواند خطرناک‌تر از تریاک هم باشد. مصرف شیره تریاک به صورت خوردنی یا کشیدنی و توسط ابزارهایی مثل سیخ، سنگ و یا وافور (بافور) است. مصرف کنندگان شیره گاهی این ماده مخدر با طبع گرم را در نوشیدنی‌های شیرین مثل چایی نبات حل کرده و می‌خورند.

اعتیاد به شیره تریاک

مصرف شیره مثل سایر مواده مخدر چند ساعتی باعث ایجاد سرخوشی و نشئگی در فرد معتاد می‌شود. این حالت سرخوشی نهایتا تا 6 الی 8 ساعت طول می‌کشد. بعد از آن، فرد دچار خماری و درد می‌شود و به ناچار دوباره به مصرف آن رو می‌آورد. مخدر شیره به دلیل داشتن مورفین در ساختار شیمیایی خود تا 3 روز بعد از مصرف در خون فرد معتاد باقی می‌ماند. از آنجایی که مصرف شیره در قدیم با اهداف تفریحی یا درمانی رواج داشته، اعتیاد به این ماده عفیونی کمتر جدی گرفته می‌شود.

تفاوت شیره با تریاک

همانطور که قبلا اشاره کردیم شیره یکی از مشتقات خشخاش و تریاک است. این دو ماده مخدر تفاوت های زیادی در ظاهر و همچنین عوارض مصرف دارند. تفاوت ظاهری شیره با تریاک در رنگ و بافت است. شیره بافت نرم‌تری نسبت به تریاک دارد و رنگ آن قهوه‌ای یا عسلی است. درصورتیکه تریاک دارای بافتی سفت و رنگ روشن است. سایر تفاوت های شیره با تریاک به این قرار است:

  • عوارض شدیدتر شیره به دلیل تولید مورفین بیشتر نسبت به تریاک
  • بوی بسیار تند و بد شیره در هنگام تولید
  • قیمت ارزان تر شیره

تفاوت شیره و تریاک

عوارض اعتیاد به شیره تریاک

اعتیاد به مصرف شیره مانند سایر مواد مخدر عفیونی عوارض زیادی بر جسم و روح فرد معتاد برجا می‌گذارد. حتی می‌توان گفت که خیلی از عوارض ناشی از اعتیاد به مصرف شیره از تریاک هم شدیدتر و خطرناک‌تر است. خطرناک‌ترین عوارض ناشی از اعتیاد طولانی مدت به مصرف شیره تریاک افزایش فشار خون، تپش قلب، سرگیجه و کاهش یا افزایش شدید وزن است. برخی عوارض دیگر مصرف شیره بر جسم و روح فرد بیمار عبارتند از:

  • سردردهای مزمن و شدید
  • بدخلقی و افسردگی
  • اضطراب و بیخوابی
  • مشکلات گوارشی
  • بی اشتهایی یا پراشتهایی
  • آثار سیاهی و کبودی بر بدن
مطالعه مطلب
مصرف شیشه چه علائمی دارد؟

در افرادی که مصرف شیره در کوتاه مدت را تجربه می‌کنند، ممکن است تنها چند مورد از این عوارض را به صورت خفیف داشته باشند. اما کسانی که مدتی طولانی به مصرف شیره اعتیاد دارند، خیلی از این عوارض دردناک را تحمل می‌کنند. این افراد معتاد بعد از مدتی مصرف بسیار خسته و درمانده می‌شوند و تحمل این عوارض برایشان سخت و جانفرساست. اینجاست که به فکر رهایی از این عفیون در بدن و روان خود می‌افتند و دنبال راهی برای ترک شیره می‌روند.

ترک شیره

وقتی فرد معتاد تصمیم به ترک می‌گیرد به معنی این است که از مصرف ماده مخدر خسته و رنجور شده است. ترک هر ماده مخدری بسته به طول مصرف و نوع آن، سختی‌های زیادی دارد. ترک شیره هم به عنوان یکی از مواد مخدر خطرناک بسیار سخت و دشوار است. روش‌های زیادی برای ترک شیره وجود دارد که توسط افراد معتاد و بیمار امتحان می‌شود. برخی از این روش‌ها با اینکه بارها امتحان و رد شده‌اند، همچنان توسط افراد زیادی استفاده می‌شوند.

ترک شیره

روش های نادرست ترک اعتیاد به شیره

اگر تصمیم به ترک شیره تریاک دارید بهتر است روش درستی را برای ترک انتخاب کنید. استفاده از روش های نادرست ترک اعتیاد به شیره نه تنها تضمینی برای رهایی از دام اعتیاد نیست بلکه امید شما به ترک کردن شیره از طریق روش‌های درست را هم کمتر می‌کند. از طرفی، استفاده از روش‌های نادرست برای ترک اعتیاد عواقب ناگواری هم به دنبال دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • ترک ناگهانی اعتیاد به شیره
  • روش ترک در خانه
  • دارو درمانی

روش ناگهانی ترک

هیچ کدام از افرادی که مدتی را به مصرف شیره تریاک روی می‌آورند، به ناگهان و یکهو معتاد نشده‌اند. پس، کنار گذاشتن این ماده مخدر هم به طور ناگهانی و یبکاره امکان‌پذیر نیست. طبق تجربیات و تحقیقات علمی انجام شده بر روی افراد مبتلا به مصرف شیره، مدت زمان دفع سم شیره از بدن فرد معتاد به طور طبیعی 12 روز است. به عبارتی، فرد تنها به 12 روز برای دفع این سم از بدن خود نیاز دارد تا برای ترک مصرف آن برای همیشه آماده شود. پس روش ناگهانی ترک شیره غیرممکن است. از طرفی، ترک ناگهانی شیره خطرات جسمی هم ممکن است به دنبال داشته باشد؛ خطراتی مثل استفراغ شدید، افت شدید فشار خون، آسپیراسیون ریوی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و رنگ‌پریدگی ناگهانی ممکن است در 24 ساعت اول ترک ناگهانی مشاهده شود.

ترک در خانه

یکی دیگر از روش‌های ناکارآمد و نادرست برای ترک شیره خوددرمانی و ترک در خانه است. افردی که خود را در خانه بستری می‌کنند تا در طول مدت کوتاهی مصرف شیره را کنار بگذارند، از کمک‌های درمانی و تخصصی بی‌نصیب می‌مانند. ترک هرگونه ماده مخدر نیاز به حمایت پزشکی، تخصصی و روانشناسی دارد. با اینکه برخی افراد با مشورت پزشک یا داشتن برنامه دقیق علمی برای ترک در خانه اقدام می‌کنند ولی احتمال بازگشت دوباره و شروع مصرف شیره بعد از ترک آنها زیاد است.

مطالعه مطلب
خدمات درمان اعتیاد

ترک در خانه

دارو درمانی

روش نادرست دیگر برای ترک شیره دارو درمانی خودسرانه است. خیلی از معتادین با کمک داروهای مسکن قوی اقدام به جایگزین کردن شیره و ترک آن می‌کنند. غافل از اینکه خود همین داروها ممکن است اعتیادآور باشند. برخی از این داروها عبارتند از متادون، مورفین و بوپرنورفین. این داروها می‌توانند در درمان اعتیاد تاثیرگذار باشند ولی بدون توصیه پزشک تاثیر زیادی در ترک ندارند.

روش های علمی و تخصصی برای ترک اعتیاد به شیره تریاک

بهترین راه برای ترک شیره تریاک اعتماد به روش های علمی و تخصصی است. در روش‌های علمی و تخصصی ترک اعتیاد به شیره تریاک بر حسب تجربه، تحقیقات علمی و روش‌های آزمون شده عمل می‌شود. کمپ های ترک اعتیاد به خصوص مراکز تخصصی از این روش‌های علمی برای ترک افراد بیمار استفاده می‌کنند. دو نمونه از این روش ها مراجعه به پزشک و مشورت با متخصص و همچنین بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد است.

مراجعه به پزشک

وقتی برای ترک اعتیاد خود به پزشک مراجعه می‌کنید، نه تنها داروهایی مناسبی برای کمک به ترک خود دریافت می‌کنید بلکه با فعالیت‌های کمکی مفید هم آشنا می‌شوید. مصرف داروهای تریاک اعتیاد بهتر است زیر نظر پزشک باشد تا تاثیر قطعی در ترک شما داشته باشد. شما علاوه بر مصرف دارو به تغییر سبک زندگی خود نیاز دارید. استفاده از تغذیه مناسب در کنار فعالیت‌های جسمی و روحی کمک زیادی به شما در موفقیت در روند درمان می‌کند. مصرف داروهای گیاهی یا مکمل‌ها را جدی بگیرید. شما باید در 2 یا 3 هفته اول دوره درمان تحت نظر مستقیم پزشک یا روانشناس باشید. از آنجایی که دسترسی شبانه‌روزی به پزشک معالج امکان‌پذیر نیست، ممکن است روند درمان شما مختل شود. پس بستری شدن در یک مرکز درمانی بهترین روش ترک شیره است.

بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد

وقتی در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد بستری شوید، نه تنها از خدمات درمانی و مشورت مداوم با پزشک معالج برخوردار می‌شوید بلکه مورد حمایت روحی و معنوی هم قرار خواهید گرفت. در بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد با افرادی هم‌اتاق می‌شوید که درد مشترکی را تجربه کرده‌اند و احساس تنهایی نخواهید کرد.

بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد

خدمات درمانی در کمپ ترک اعتیاد آجودانیه

یکی از مراکز تخصصی ترک اعتیاد که به شیوه علمی و درست برای ترک اعتیاد فعالیت می‌کند، کمپ ترک اعتیاد تخصصی آجودانیه است. این مرکز تخصصی امکانات کامل و فوق‌العاده‌ای را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا دوره ترک راحتی را پشت سر بگذارند. شما در این کمپ نه تنها از حمایت درمانی و پزشکی برخوردار می‌شوید بلکه حمایت روانی و روحی هم دریافت می‌کنید. از جمله خدمات درمانی که در کمپ ترک اعتیاد آجودانیه به مراجعه کننده‌گان ارائه می‌شود عبارتند از:

  • سم زدایی از بدن
  • خدمات درمانی و پزشکی
  • مشاوره روانشناسی
  • خدمات روانپزشکی
  • مراقبت های پس از ترک اعتیاد
مطالعه مطلب
هزینه کمپ ترک اعتیاد در تهران به چه صورت است؟

سم زدایی

در مصرف طولانی شیره تریاک، این ماده مخدر مانند سم به سلول‌های بدن شما نفوذ می‌کند. اولین مرحله در ترک شیره تریاک خروج این سم از بدن است. درمان سم زدایی مواد مخدر یکی از انواع خدمات درمانی است که در مرکز ترک اعتیاد آجودانیه به بیماران ارائه می‌شود.

خدمات درمانی

شما در کمپ آجودانیه زیر نظر پزشک متخصص از خدمات درمانی و دارویی برخوردار می‌شوید. این خدمات درمانی شامل انجام آزمایش‌های اولیه، سم زدایی، دریافت دارو، تعیین دوره مصرف، کنترل عوارض جسمی و تقویت قوای بدنی شماست.

مشاوره روانشناسی

یکی از آثار مخرب مصرف شیره تریاک یا هر نوع ماده مخدر دیگر آسیب‌های روحی و روانی است. افسردگی، اضطراب، افکار منفی، توهم و سایر صدمات روحی قدرت و انگیزه شما برای ترک اعتیاد را تضعیف می‌کند. مشاوره با یک روانشناس کمک زیادی به بازیابی قوای روحی و برطرف کردن آسیب‌های روانی شما می‌کند. خدمات روانشناسی جزو خدمات اصلی کمپ آجودانیه است.

مشاوره روانشناسی

خدمات روانپزشکی

برخی از بیمارانی که مصرف شدید در یک دوره طولانی مدت داشته اند، صدمات روانی مخرب‌تری را تجربه می‌کنند. این افراد قبل از ترک و یا همزمان با دریافت خدمات درمانی به خدمات روانپزشکی و مصرف دارو هم نیاز ضروری دارند. کمپ آجودانیه با ارائه خدمات روانپزشکی سعی می‌کنند تا به اینگونه افراد کمک کند تا روان خود را هم در کنار جسم‌شان درمان کنند.

مراقبت های پس از ترک

شما با بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد و کنار گذاشتن مصرف شیره در طول 2 یا 3 هفته هنوز موفق به ترک نشده‌اید. کار شما اینجا به پایان نمی‌رسد بلکه تازه کار اصلی‌تان یعنی مراقبت از خود برای برنگشتن به اعتیاد شروع می‌شود. گاهی اوقات این کار ممکن است سخت‌تر از ترک اعتیاد باشد. کمپ آجودانیه با ارائه مراقبت های پس از ترک در کنار شما می‌ماند تا ثمره تلاش چند هفتگی یا چند ماهه خود را حفظ کنید. برای آشنایی با خدمات دیگر کمپ آجودانیه به بخش مشاوره رایگان بروید تا راهنمایی شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن