ترک قرص خواب

ترک قرص خواب

اشتراک بذار برای عزیزت ...

2.3/5 - (3 امتیاز)

ترک قرص خواب

اختلال خواب و بی خوابی از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند .یکی از راه کارهای رفع این مشکل می تواند مصرف قرص های خواب آور باشد. ترک قرص خواب هم مشکلاتی را برای افراد به همراه دارد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.این قرص ها اثرات آرام بخشی دارند . ممکن است استفاده طولانی مدت و غیر اصولی قرص خواب باعث وابستگی مصرف شود و عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشد.حتی قطع خودسرانه قرص نیز می تواند بر سلامت روانی تاثیر بگذارد و مشکلات متعددی را ایجاد کند. با ما همراه باشید تا به بررسی ترک قرص خواب بپردازیم.

قرص خواب چیست؟

مکانیسم عمل قرص خواب این گونه است که با تاثیر بر روی مغز و ضعیف کردن فعالیت سیستم عصبی مرکزی، سطح هوشیاری را پایین می آورد و شما در نهایت، احساس خواب آلودگی خواهید داشت. برخی از قرص های خواب با ملاتونین ترکیب می شوند. ملاتین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و مسئول تنظیم چرخه خواب و بیداری است. معمولا زمانی که شما دچار بی خوابی می شوید، یعنی سطح هورمون ملاتونین کاهش یافته و مصرف این قرص ها می تواند به تنظیم خواب و رفع بی خوابی تان کمک کند.

مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک قرص خواب می تواند منجر به وابستگی دارویی شود .معمولا تا زمانی که مصرف قرص قطع نشود، فرد متوجه وابستگی و یا احتمالا اعتیاد خود به این قرص ها نخواهد شد. توجه داشته باشید که قطع ناگهانی مصرف این قرص ها نیز می تواند عوارض روانی و روحی شدیدی را به همراه داشته باشد. مصرف طولانی مدت قرص خواب می تواند منجر به بروز علائمی مانند استفراغ، افسردگی، تعریق بیش از حد، بالا رفتن ضربان قلب و مشکلات تنفسی شود.

مطالعه مطلب
هزینه سم زدایی سریع برای ترک اعتیاد

اعتیاد به قرص خواب

مصرف بیش از حد هر ماده و قرصی می تواند منجر به اعتیاد شود و قرص خواب نیز از این قاعده مستثنی نیست، به خصوص اگر برای مدت طولانی و در دوزهای بالا مصرف شود. از جمله علائم وابستگی و اعتیاد به قرص خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میل شدید و غیر منطقی به مصرف قرص
  • مصرف قرص بیشتر از دوز تجویز شده
  • فراموشی و بروز علائم جسمی و روانی

ترک اعتیاد قرص خواب

روش های ترک قرص خواب

در صورتی که قرص خواب به صورت کنترل شده مصرف شود، مشکلی برای فرد به وجود نمی آید. اما مصرف غیر اصولی و کنترل نشده این قرص ها می تواند با اعتیاد همراه باشد و بحث ترک مصرف به میان خواهد آمد. در این قسمت از مقاله به بررسی روش های ترک قرص خواب خواهیم پرداخت.

  • سم زدایی

اولین مرحله ترک اعتیاد به هر نوع دارو و قرصی، روش سم زدایی است که به سه روش فوق سریع، سریع و تدریجی انجام می شود. در طول دوره درمان، مواد اعتیاد آور یا همان قرص از بدن دفع می شوند تا میل به مصرف مجدد کاهش یابد.

  • بستری شدن

یکی از بهترین روش ها برای ترک اعتیاد قرص خواب، بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد است که یکی از بهترین آن ها کمپ ترک اعتیاد آجودانیه هست که جلسات مشاوره فردی و گروهی را در طول درمان و بستری بودن افراد برگزار می کند و افراد به صورت بیست و چهار ساعته و شبانه روزی، تحت نظر هستند تا اعتیادشان به طور کامل از بین برود و با سلامت روانی و جسمانی به جامعه و زندگی عادی بازگردند.

  • مراجعه به روانپزشک

از جمله اقدامات اصولی برای ترک قرص خواب، مراجعه به روانپزشک است تا با بررسی علل اعتیاد، این مشکل از ریشه درمان شود از آن جایی که روانپزشکان با مکانیسم و نحوه اثر این داروها بر روی مغز آشنا هستند، برنامه مناسب تری را برای سم زدایی بدن و در عین حال، حفظ سلامت روحی و روانی ارائه می دهند.

  • ارتباط با روانشناس

مکانیسم عمل قرص خواب این گونه است که بر مغز تاثیر می گذارد و قطعا ترک آن می تواند با تغییرات رفتاری یا علائمی مانند استرس و اضطراب همراه باشد. به همین خاطر، بهترین کار برای رهایی از فشارهای ناشی از دوران ترک، ارتباط گرفتن با روانشناس است تا تکنیک های لازم برای مقابله با این علائم در اختیار فرد قرار بگیرد و فرد انگیزه بیشتری برای ادامه دادن مراحل درمان خود داشته باشد.

مطالعه مطلب
ترک کلونازپام

مدت ترک قرص خواب

پروسه درمان و ترک قرص خواب در هر فردی و با توجه به دوز مصرف و بیولوژیک بدن متفاوت است.  علائم ترک می تواند از چند ساعت تا چند روز بعد از شروع ترک، آغاز گردد. به مرور و طی یک تا دو هفته شاهد کمتر شدن تمایل به مصرف قرص خواب خواهید بود. هر چند که ممکن است برخی علائم روانی و روحی مانند بی خوابی، استرس و اضطراب یا تغییرات رفتاری و خلقی برای مدتی ادامه پیدا کنند، اما این علائم نیز به تدریج برطرف می شوند و شما بدون نیاز به مصرف قرص، می توانید بخوابید.

آیا امکان ترک قرص خواب در منزل وجود دارد؟

در واقع، امکان ترک قرص خواب در افرادی که اعتیاد شدید دارند، امکان پذیر نیست. آن هم به این دلیل قطع مصرف قرص با عوارض شدیدی همراه خواهد بود. این امکان وجود دارد که فرد بعد از پشت سر گذاشتن مرحله سم زدایی بتواند ادامه درمان را در خانه انجام بدهد، اما قبل از آن خیر. به همین خاطر، توصیه می شود برای ترک قرص خواب حتما به یک کلینیک یا مرکز ترک اعتیاد مراجعه کنید تا بهترین روش ترک متناسب با شرایط و میزان اعتیاد در نظر گرفته شود.

سخن پایانی 

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره ی ترک قرص خواب به شما بدهیم. همینطور در صورتی که در رابطه با ترک متادون سوال یا ابهامی داشتید میتوانید مقاله ترک متادون را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن