داروهای کمکی برای ترک اعتیاد

اشتراک بذار برای عزیزت ...

5/5 - (1 امتیاز)

اعتیاد به مصرف انواع مواد به‌خصوص مواد مخدر جزو خطرناک‌ترین نوع عادت‌های رفتاری است. درمان اعتیاد به مواد مخدر، آن هم پس از سال‌ها مصرف کار ساده‌ای نیست. شما برای ترک مواد عفیونی که در خون و بدن‌تان نفوذ کرده‌اند نیاز به کمک و استفاده از روش‌های علمی و دارویی دارید. داروهای کمکی برای ترک اعتیاد رنج شما را در روند ترک کمتر کرده و احتمال رهایی شما را بیشتر می‌کنند.

داروهای مسکن برای ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به کمک دارو

کسی که سال‌ها تجربه مصرف ماده مخدری را داشته و به آن اعتیاد پیدا کرده باشد، هم از نظر روحی و هم جسمی به آن ماده مخدر وابستگی شدید دارد. اگر این شخص تصمیم به ترک اعتیاد خود بگیرد، راه درازی در پیش خواهد داشت. رهایی از وابستگی روحی و جسمی شدید به مواد مخدر اعتیاد آور با درد و رنج فراوانی همراه است. هرچقدر دز مصرف مواد و زمان اعتیاد بیشتر باشد، ترک آن و علائم ترک اعتیاد سخت‌تر خواهد بود. کاهش مصرف یا قطع مواد مخدر علائم شدیدی مثل دردهای عضلانی و استخوانی، تهوع و استفراغ، بی‌قراری، اضطراب، افسردگی و … به دنبال دارد. کنترل این علائم به تنهایی امکان‌پذیر نیست و نیاز به مصرف داروهای کمکی دارد.

روش های درمانی ترک اعتیاد

امروزه دیگر اعتیاد مثل یک عمل قبیح و گناه نابخشوده تلقی نمی‌شود و با فرد معتاد مانند یک بیمار رفتار می‌شود. از این رو، برای درمان ترک اعتیاد دیگر از روش‌های قدیمی و سنتی که عموما برپایه تنبیه و اجبار بوده، استفاده نمی‌شود. در عوض، روش‌های پیشرفته‌ای از جمله روش های درمانی برای ترک اعتیاد متداول است. در روش‌های درمانی که معمولا باید زیر نظر پزشک معالج یا افراد متخصص انجام گیرد، از علم پزشکی برای رهایی جسم و روح فرد معتاد کمک می‌گیریم. برخی از روش های درمانی ترک اعتیاد عبارتند از:

  • سم زدایی بدن از ماده مخدر
  • دارو درمانی
  • بستری کردن فرد بیمار

این روش های درمانی را نمی‌توانید در خانه و بدون تجویز پزشک انجام دهید. تمامی این روش‌ها در کمپ‌های اختصاصی ترک اعتیاد به کار می‌رود. روش‌های غیردرمانی مثل خدمات روانپزشکی و روانشناسی هم در کنار این روش‌ها لازم و ضروری هستند.

سم زدایی

بیشتر مواد مخدر خطرناک و اعتیاد آور مثل تریاک، هروئین، شیشه و … در طول مصرف طولانی وارد خون فرد بیمار می‌شوند و مانند سم بدن شخص را مسموم می‌کند. اولین قدم در ترک اعتیاد و کنار گذاشتن مصرف این مواد خارج کردن سم آنها از بدن است. سم زدایی روشی درمانی است که ما در کمپ ترک اعتیاد آجودانیه برای همین کار استفاده می‌کنیم. وقتی سم اعتیاد از بدن شما خارج شود، جسم‌تان از این مواد عفیونی پاک می‌شوند. شما پس از سم‌زدایی تقریبا نیمی از راه ترک اعتیاد را رفته‌اید و تنها تحمل دردهای آنها باقی می‌ماند.

مطالعه مطلب
روش های موثر برای ترک دیازپام

سم زدایی و دارو درمانی برای ترک اعتیاد

دارو درمانی

درمان اعتیاد با سم زدایی تمام نمی‌شود و همچنان ادامه دارد. بعد از این مرحله شما باید ذره ذره اثرات مخرب برجای‌مانده از مصرف مواد مخدر را از جسم و روحتان پاک کنید. اعتیاد به مصرف مواد مخدر یک بیماری مزمن است که عملکرد مغز را مختل می‌کند. به عبارتی، مغز فرد معتاد به مرور دچار تغییرات فیزیکی شده و ترشح آندروفین را متوقف می‌کند. آندروفین ماده‌ای طبیعی در بدن است که برای تسکین درد و به عنوان یک مسکن عمل می‌کند. این مسکن با دستور مغز آزاد و ترشح می‌شود. اما در بدن معتادان، مغز به آندروفین‌های مصنوعی که همان مواد مخدر هستند وابسته می‌شود. به همین دلیل، وقتی شخص بیمار مصرف مواد را کنار می‌گذارد، دردهای جسمی و روحی او به تنهایی و با کمک مغز تسکین پیدا نمی‌کند. از این رو به داروهای کمکی و مسکن‌ها نیاز پیدا می‌کند. بنابراین دارو درمانی یکی از روش‌های مهم و ضروری در ترک اعتیاد به شمار می‌آید.

انواع داروهای اصلی برای ترک اعتیاد

حال که به ضرورت دارو درمانی در ترک اعتیاد پی بردید، بهتر است با داروهای اصلی و مهم در این زمینه بیشتر آشنا شوید. در میان تمام انواع داروهایی که برای ترک اعتیاد رایج هستند و توصیه می‌شوند، برخی موارد متداول‌تر بوده و اثر کمکی بیشتری دارند. داروهای اصلی ترک اعتیاد عبارتند از:

  • متادون
  • شربت تریاک
  • نالکسان

این داروها به عنوان مواد جایگزین ماده مخدر در دوره ترک توصیه می‌شوند. مصرف این داروها و دز مصرفی آنها باید زیر نظر پزشک و به مدت محدود باشد چون خود این داروها هم زمینه اعتیادآوری دارند.

داروی متادون برای ترک اعتیاد

متادون

داروی متادون با نام تجاری Methadose به گیرنده‌های مواد عفیونی در مغز بیمار متصل می‌شود و دردها و علائم ترک را کاهش می‌دهد. این داروی صنعتی و شیمیایی جایگزین مناسبی برای ماده مخدر است و روند درمان را تسریع می‌بخشد. مصرف این دارو که در اوایل ترک اعتیاد توصیه می‌شود، به خودی خود ممکن است عوارض شدیدی به دنبال داشته باشد. این عوارض شامل موارد زیر زیر هستند:

  • اختلال در تنفس
  • تپش قلب و درد قفسه سینه
  • سر درد و سرگیجه
  • اختلالات فشار خون

این علائم موقتی بوده و بعد از مدتی برطرف می‌شوند. هوشیار باشید که مصرف متادون را بی‌رویه ادامه ندهید چون ممکن است اعتیاد جدیدی پیدا کنید یعنی معتاد به مصرف متادون شوید.

مطالعه مطلب
عوارض مصرف اکستازی و روش های ترک
شربت تریاک

مصرف شربت تریاک برای آن دسته از بیمارانی که به مواد مخدر عفیونی مثل تریاک اعتیاد دارند توصیه می‌شود. این دارو با بدن این افراد راحت‌تر سازگار می‌شود و عوارض کمتری به دنبال دارد.

نالکسان

داروی نالکسان یا نالوکسون با نام تجاری Narcan دارویی بسیار حیاتی و خاص است. این دارو برای درمان مسمومیت‌های ناشی از مصرف بالای مواد مخدر، اوردز کردن و کما و بیهوشی بعد از مصرف زیاد کاربرد دارد. مصرف این دارو باید با احتیاط باشد تا سطح هوشیاری و تنفس طبیعی فرد اوردز کرده را به حالت عادی برگرداند. خاصیت ویژه این دارو این است که به طور مستقیم جذب گیرنده‌های عصبی مغز می‌شود و سیستم عصبی را از اثرات مخرب ماده مخدر پاک می‌کند. از طرف دیگر، مانع از ورود و جذب مواد مخدر به مغز و بدن می‌شود.

نالکسان

داروهای کمکی برای تسکین درد

در کنار این داروهای اصلی که به عنوان جایگزینی برای ماده مخدر مصرفی تجویز می‌شوند، داروهای کمکی برای تسکین درد فرد بیمار هم لازم است. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، مغز فرد معتاد به طور طبیعی قادر به ترشح مسکن طبیعی در بدن نیست؛ از این رو، بیمار در دوره ترک دردهای عضلانی و جسمی زیادی را متحمل می‌شود. داروهای کمکی مانند مسکن عمل می‌کنند و درد بیمار را کاهش می‌دهند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • بوپرنورفین (ب2)
  • نالتروکسان

با اینکه این داروها مسکن درد هستند ولی باید با احتیاط و با مجوز پزشک مصرف شوند. مصرف بی رویه آنها عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت.

بوپرنورفین (ب2)

یکی از مسکن‌های قوی برای تسکین علائم ترک اعتیاد بوپرنورفین (ب2) است. این دارو برای ترک مواد مخدر بسیار خطرناک مثل هروئین و کوکایین تجویز می‌شود. قرص ب 2 دردهای بسیار شدید را آرام می‌کند و تحمل دوره ترک و درمان را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

نالتروکسان

از آنجایی که مصر مواد تاثیرات کاذبی روی مغر دارد و باعث ایجاد حس نشاط و شادی می‌شود، قطع مصرف آن خلاء بزرگی در مغز بیمار ایجاد می‌کند. داروی نالتروکسان با نام تجاری Depade  از دسته داروهای آنتاگونیست مورفینی است که روی سلول‌های عصبی مغز تاثیر می‌گذارد. تاثیر این دارو بر مغز باعث از بین بردن اثرات لذت بخش و شادی آور بعد از مصرف مواد در بیمار می‌شود. این دارو برای ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر اثربخشی بالایی دارد چون میل به مصرف این مواد را در بیمار کنترل می‌کند. این دارو را نباید بی رویه مصرف کنید چون عوارض شدیدی از جمله آسیب به کبد به دنبال دارد. بیشتر داروهای شیمیایی و صنعتی که برای درمان ترک اعتیاد استفاده می‌کنید، عوارض متعددی به همراه دارند. اگر در کنار مصرف این داروها از روش‌های غیردارویی یا داروهایی غیرشیمیایی هم کمک بگیرید، می توانید این عوارض را کمتر کنید.

مطالعه مطلب
انتقال بیماران اعصاب و روان به مراکز درمانی معتبر

نالتروکسان

داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد

در کنار داروهای صنعتی رایج برای درمان بیماری اعتیاد داروهایی گیاهی هم طرفداران زیادی دارند. یکی از این داروها که بعضا توسط بیماران مصرف می‌شود و تاثیرات مثبتی به دنبال دارد، حب الشفاء است. مصرف سایر گیاهان دارویی، دمنوش‌ها و روش‌های درمانی طبیعی هم می‌توانند به شما در کاهش دردها در طول دوره درمان کمک فراوانی بکنند.

حب الشفاء

داروی گیاهی حب الشفاء یا حب جدوار یک داروی کمکی تسکین دهنده و بدون ایجاد وابستگی است. این مسکن گیاهی نه تنها دردهای مزمن ناشی از ترک را تسکین می‌دهد بلکه دردهای التهابی و ضعف قوای جسمی‌تان را هم برطرف می‌کند. با اینکه این دارو گیاهی است ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض شدیدی به دنبال داشته باشد.

داروی حب الشفا برای درمان اعتیاد

مصرف دارو بعد از ترک اعتیاد

مصرف داروهای ترک اعتیاد معمولا در دوره موقت درمان ضروری هستند. با این حال، ممکن است بعد از اتمام دوره ترک همچنان نیاز به مصرف محدود این داروها داشته باشید. نحوه مصرف و دز مصرفی دارو بعد از ترک باید طبق تجویز پزشک یا مرکز درمانی شما باشد. تصور نکنید که با پایان دوره ترک، اعتیاد برای همیشه از زندگی شما رفته است. شما همچنان بعد از دوره ترک هم باید از خودتان مراقبت کنید و به تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم و تکمیل درمان متعهد باشید. در کمپ‌های تخصصی هم بخشی از روند درمان مربوط به پشتیبانی و مراقبت بعد از ترک و ترخیص از کمپ است.

ترک اعتیاد در کمپ

اگر اعتیاد شدید به مصرف مواد مخدر دارید و نیازمند مجموعه کاملی از انواع روش‌های درمانی و دارویی هستید، بهتر است به یک کمپ اعتیاد مراجعه کنید. کمپ تخصصی آجودانیه با ارائه خدمات متنوعی از جمله سم زدایی، خدمات درمانی، روانپزشکی، روانشناسی، خدمات اعصاب و روان و خدمات تکمیلی مثل تفریحی و ورزشی به شما در درمان ترک اعتیاد کمک می‌کند. وقتی در این کمپ بستری شوید، تمامی این امکانات و خدمات را به طور یکجا و در یک مکان متمرکز دریافت خواهید کرد. این کار هم در انرژی و وقت شما صرف‌جویی می‌کند و هم هزینه درمان را کاهش می‌دهد. برای اطلاع از خدمات کمپ تخصصی آجودانیه به بخش مربوط به پذیرش و درمان در سایت کمپ آجودانیه مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن