داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد

داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد

اشتراک بذار برای عزیزت ...

4.4/5 - (5 امتیاز)

گیاهان دارویی از گذشته تا به امروز در درمان بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های مزمن به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شدند. از این رو، برخی از افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر هم برای ترک اعتیاد خود به داروهای گیاهی روی می‌آورند. اما اینکه مصرف داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد تا چه اندازه موثر بوده، مبحثی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم.

داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد

تاثیر داروهای گیاهی بر درمان بیماری ها

در قدیم علمی پزشکی تا حد زیادی بر مبنای استفاده از گیاهان دارویی بود. از این رو، مصرف داروهای گیاهی طبیعی‌ترین روش برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌آمد. رفته‌رفته با پیشرفت علم و جایگزین شدن بسیاری از گیاهان دارویی با داروهای صنعتی و غیرگیاهی، مصرف گیاهان دارویی رو به کاهش گذاشت. با این وجود، همچنان عده‌ای معتقد به پزشکی سنتی و گیاهی هستند و اعتقاد راسخی به تاثیر مثبت داروهایی گیاهی در درمان انواع بیماری‌ها دارند. بیماری اعتیاد یکی از انواع بیماری‌هاست که با مصرف برخی از گیاهان طبیعی یا مشتقات آنها به وجود می‌آید و از این رو ممکن است به کمک داروهای گیاهی درمان شود.

آیا ترک اعتیاد تنها با کمک داروهای گیاهی امکان پذیر است؟

اعتیاد بیماری خطرناک و خانمان سوزی است که اشکال مختلفی دارد. انواع مواد مخدر گوناگونی که توسط افراد معتاد مصرف می‌شود و همچنین میزان و شدت مصرف تعیین کننده سطح این بیماری است. درمان این بیماری پیچیده نیاز به روش‌های علمی و کمک متخصصین این امر دارد. از این رو، ترک اعتیاد تنها به کمک داروهای گیاهی امکان پذیر نیست. به‌خصوص اگر دز مصرف بسیار بالا یا مدت زمان بیماری طولانی و درازمدت باشد. با این حال، درمان اعتیاد به کمک داروهای گیاهی در افرادی که شدت بیماری کمتری دارند یا به عنوان یک درمان کمکی به این نوع داروها نگاه می‌کنند، تا حد زیادی تاثیرگذار است.

تاثیر درمانی داروهایی گیاهی در ترک اعتیاد

بعضی از مواد مخدر سنتی مثل تریاک، شیره، علف و … از گیاهان طبیعی گرفته می‌شود. برخی از این مواد مخدر صرفا به شکل گیاه و برخی دیگر به شکل مشتقاتی از گیاهان هستند. برخی برای درمان این مواد مخدر سنتی یا طبیعی مصرف داروهای گیاهی هم خانواده را توصیه می‌کنند. مثلا عده ای برای ترک ماده مخدر تریاک از شیره استفاده می‌کنندد تا به مرور مصرف تریاک کم شده و در نهایت آن را کنار بگذارند. داروهای گیاهی در درمان اعتیاد تاثیر جانبی و کمکی دارند. به عبارتی، این داروهای گیاهی به شما کمک می‌کنند تا روند ترک اعتیاد سریعتر شده و تحمل درد شما کمتر شود. برخی از تاثیرات درمانی داروهای گیاهی در ترک اعتیاد عبارتند از:

  • از بین بردن هوس مصرف دوباره مواد مخدر
  • کمک به پاکسازی بدن
  • به دست آوردن سلامتی بدن
  • داروهای گیاهی به عنوان مکمل
  • تاثیر روانی داروهای گیاهی
مطالعه مطلب
داروی ترک اعتیاد

تاثیر درمانی داروهای گیاهی در ترک اعتیاد

از بین بردن هوس مصرف دوباره مواد مخدر

یکی از مراحل مهم در درمان و ترک اعتیاد جلوگیری از مصرف دوباره یا کنترل میل به مصرف است. از این رو برخی از داروها برای از بین بردن هوس مصرف دوباره مواد مخدر تجویز می‌شوند. گیاهان دارویی در درمان اعتیاد اصولا تاثیر بازدارنده یا تسکین دهنده دارند. گیاهان دارویی که دارای عطر و بوی خوبی هستند مثل عنبر، عود، مشک و اسپند تا حد زیادی می‌توانند به کاهش تمایل فرد بیمار و از بین بردن هوس او برای مصرف دوباره مواد مخدر کمک کنند. استفاده از دمنوش ها به‌خصوص دمنوش آویشن و رازیانه تاثیر زیادی در از بین بردن هوس مصرف دارد. دمنوش زرشک هم با بالا بردن دمای فرد معتاد کمک می‌کند تا رغبت کمتری برای مصرف دوباره مواد مخدر داشته باشد. برخی از گیاهان مفید دیگر برای کاهش هوس مصرف مواد مخدر عبارتند از خار مریم، شیرین بیان، جینسینگ، فلفل هندی، مخمر سنت جان و … .

کمک به پاکسازی بدن

اولین قدم در درمان یا ترک اعتیاد سم‌زدایی یا پاکسازی بدن از مواد مخدر مصرفی است. ماده مخدر پس از مصرف طولانی مانند یک ماده سمی در بدن فرد معتاد باقی می‌ماند و مانع از کارکرد سالم اعضای بدن یا مغز می‌شود. از این رو، سم‌زدایی تاثیر زیادی در درمان اعتیاد دارد. برخی از گیاهان دارویی با تاثیر سم‌زدایی به پاکسازی بدن از مواد مخدر و همچنین کمک به روند بهبود بخش های تخریب شده می‌کنند. ترکیب گیاه درمانی افتیمون (کاسنی وحشی) و ماءالجبن در پاکسازی روده و معده بسیار تاثیرگذار است. سکنجبین هم داروی دیگری است که رسوبات سودا را از بدن فرد پاکسازی می‌کند.

به دست آوردن سلامتی بدن

به دلیل مصرف طولانی مواد مخدر برخی از ارگان‌های اساسی بدن دچار آسیب یا تحلیل‌رفتگی می‌شوند. اعضای مهمی مثل ریه، کبد، دهان و دندان یا عضلات بدن به مرور دچار آسیب‌های جدی شده و نیاز به ترمیم و بهبود خواهند داشت. یکی از گام‌های اساسی در روند ترک اعتیاد، کمک به برگرداندن سلامتی بدن است. تغذیه مناسب و مصرف گیاهان دارویی کمک زیادی در به دست آوردن مجد سلامتی بدن می‌کنند. فرد بیمار هرچقدر قدرت بدنی بیشتری داشته باشد، بهتر می‌تواند روند درمان را طی کند.

مطالعه مطلب
ترک ریتالین

داروهای گیاهی به عنوان مکمل

داروهای گیاهی به عنوان مکمل غذایی

تقویت بدن و عضلات تحلیل رفته و ضعیف شده یکی دیگر از بخش‌های مهم در روند درمان و ترک اعتیاد است. شما در کنار تغذیه سالم با غذاهای مقوی می‌توانید از دمنوش‌ها و داروهای گیاهی به عنوان مکمل و کمک کننده در تقویت بدن خود استفاده کنید.

تاثیر روانی داروهای گیاهی

یکی از تاثیرات مخرب ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر آسیب‌های شدید روانی است. بیشتر افراد معتاد پس از مدتی تبدیل به فردی افسرده، پرخاشگر یا مضطرب می‌شوند. از این رو، در روند درمان یا ترک اعتیاد باید بیماری‌های روحی و روانی در کنار بیماری‌های جسمی مورد توجه و درمان قرار بگیرند. از آنجایی که مصرف داروهای گیاهی تاثیر تسکین دهنده و آرامش بخش دارند، می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای قرص‌های آرام‌بخش باشند. برخی از دمنوش‌هایی که به شما در آرام کردن اعصاب و روان در طول درمان اعتیاد کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • گل ساعتی
  • اسطوخودوس
  • گیاه شقایق
  • سنبل الطیب
  • شیرین بیان

انواع داروهای گیاهی

طیف داروهای گیاهی در طب سنتی بسیار گسترده و وسیع است. شما می‌توانید متناسب با طبع خود و شرایط جسمی‌تان داروهای گیاهی خاصی را مصرف کنید تا روند ترک اعتیاد را راحت‌تر طی کنید. انواع داروهای گیاهی را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد. برخی از گیاهان دارویی به صورت کاملا طبیعی و برگ یا ساقه و ریشه گیاه مصرف می‌شوند که داروی گیاهی طبیعی می‌گوییم. تعدادی هم در کشور ما و طبیعت بکر ایران ما یافت نمی‌شود و از کشورهای دیگر وارد می‌شود که داروهای گیاهی خارجی می‌گوییم. بعضی از داروهای گیاهی هم به صورت ترکیبی و دست ساز یا بسته‌بندی شده موجود هستند.

داروی گیاهی طبیعی

برخی از داروهای گیاهی به صورت کاملا طبیعی و به شکل بخشی از گیاه مثل ساقه، برگ، ریشه و یا گل‌های آن مصرف می‌شوند. این نوع داروهای گیاهی معمولا به صورت دمنوش یا جوشانده برای درمان استفاده می‌شوند.

داروهای گیاهی خارجی

از آنجایی که گیاهان متنوعی در سراسر دنیا به عنوان داروهای درمانی استفاده می‌شوند، برخی ممکن است در کشور ما وجود نداشته باشند. این نوع داروهای گیاهی خارجی از طریق واردات به داخل کشور آورده و به مصرف می‌رسند.

داروی گیاهی دست ساز

برخی دیگر از گیاهان دارویی به صورت ترکیبی یا دست‌ساز هستند. مثلا شیره تریاک که یکی از مشتقات گیاه خشخاش است و برای درمان اعتیاد به تریاک استفاده می‌شود، به صورت دست ساز است.

مطالعه مطلب
عوارض مصرف کراک + بهترین روش های ترک کراک

داروهای گیاهی دست ساز

داروهای گیاهی مناسب برای ترک هر نوع مواد مخدر

ترکیبات داروهای گیاهی به طور طبیعی شامل موادی است که به ترک اعتیاد کمک می‌کند. از جمله مواد موثر موجود در ترکیبات داروهای گیاهی شامل ترامادول، آتروپین، کدئین، فلوکستین و … است. شما برای ترک هر نوع ماده مخدر می‌توانید از داروی گیاهی به‌خصوصی کمک بگیرد. درمان اعتیاد به متادون با کمک گیاهان دارویی مثل جینسینگ، خارمریم، قاصدک یا شیرین بیان، بابونه، جینکو و ریشه کودزو امکان‌پذیر است. برای درمان اعتیاد به شیره تریاک از گل ساعتی، جینکو، قاصدک، بابونه، خارمریم و جینسینگ استفاده کنید.

عوارض استفاده از گیاهان دارویی به مدت طولانی

افراط و زیاده‌روی در هر چیزی ممکن است برای شما مضر شود. گیاهان دارویی هم جزو آن دسته از موادی هستند که باید در مصرف آنها دقت کنید. چراکه ممکن است با مصرف بی‌رویه و بدون ملاحظه برخی از گیاهان دارویی، به آنها اعتیاد پیدا کنید یا دچار عوارض ناشی از مصرف زیاد آنها شوید. از این رو بهتر است این گیاهان دارویی را زیر نظر متخصصین طب سنتی مصرف کنید. برخی از عوارض ناشی از استفاده گیاهان دارویی به مدت طولانی عبارتند از:

  • به هم ریختن سیستم تعادلی بدن
  • احتمال تداخل دارویی با داروهای غیر گیاهی
  • ایجاد اختلالات ذهنی یا خواب آلودگی
  • توهم زایی
  • فراهم آوردن اعتیاد شدید به مصرف دارو

احتیاط در مصرف درست داروی گیاهی

با توجه به عوارضی که بعد از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی به مدت طولانی به وجود می‌آید، بهتر است در استفاده از آنها احتیاط کنید. قبل از شروع به مصرف در طول درمان اعتیاد خود سعی کنید با یک متخصص طب سنتی در مورد چگونگی یا میزان مصرف مشورت کنید. از طرفی، از پزشک متخصص خود در درمان علمی ترک اعتیاد هم راجع به مصرف داروهای گیاهی یا کمکی مشورت بخواهید.

احتیاط در مصرف گیاهان دارویی

بهترین روش ترک اعتیاد

استفاده از گیاهان دارویی در درمان یا ترک اعتیاد صرفا برای جلوگیری از مصرف دوباره و مهار بیماری و همچنین تسکین درد است. هیچ گیاه دارویی به‌خصوص به عنوان ماده اصلی برای ترک اعتیاد یا داروی ترک معرفی نشده است. شما برای درمان اعتیاد خود باید از روش‌های علمی و متخصصین ترک اعتیاد کمک بگیرید. این افراد متخصص در کمپ‌های ترک اعتیاد به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از روش های مختلف و در یک دوره زمانی مشخص اقدام به ترک کنید. کمپ ترک اعتیاد تخصصی آجودانیه با در اختیار داشتن متخصصین این حوزه در کنار شماست تا درمان راحت‌تری برای ترک اعتیاد در پیش بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن