علوم اعصاب شناختی چه نقشی بر درمان اعتیاد دارد؟

نقش علوم اعصاب شناختی در درمان اعتیاد

اشتراک بذار برای عزیزت ...

5/5 - (3 امتیاز)

خدمات علوم اعصاب شناختی

اعتیاد همان بیماری است که عوارض بسیار جدی بر روی جسم و روح انسانها دارد. به همین علت در جریان درمان حتما باید علل گرایش فرد به اعتیاد هم مشخص شود تا درمان کاملاً اثربخش و ریشه‌ای و انجام شود. توجه داشته باشید که در غیر این صورت درمان اعتیاد تنها کوتاه مدت است و فرد پس از بهبودی ممکن است دوباره گرفتار مصرف مواد مخدر شود. در واقع علوم شناختی هم یکی دیگر از رشته‌های نوین است که افق های روشنی را برای بهبود زندگی افراد فراهم می کند.

به طور کلی باید بدانید که ۴ سیستم اعم از پاداش، حافظه، انگیزه و کنترل در بخش اعتیاد دخالت دارند که حتما باید با استفاده از تکنیک اعصاب شناختی بر روی هر چهار حوزه مداخلات انجام داد تا احتمال مجدد این بیماران به اعتیاد کمتر شود و به همین منوال میزان بهبودی و دوام آن هم افزایش پیدا کند.

به گفته پزشکان: اعتیاد یک بیماری روانشناختی است است که در اثر آسیب های شناختی مغز به وجود می آید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد خدمات علوم اعصاب شناختی کمپ ترک اعتیاد آجودانیه جواب بدهیم.

بررسی علم اعصاب شناختی

علوم اعصاب شناختی شاخه‌ای از علم روانشناختی و روانشناسی است که کارکرد دقیق مغز در این علم مورد بررسی قرار می گیرد که هدف آن هم بررسی کارکردهای ذهنی است. به همین علت است که این نوع علم نیازمند اطلاعاتی درمورد مغز است.

آشنایی با علوم علوم اعصاب شناختی از سال ۱۹۹۰ آغاز شده است  و به علت تاثیرات بسیار خوبی که داشته است در کنار هم ادامه یافته و از آن برای کسب شناخت در خصوص حافظه تمرکز یادگیری و … استفاده می شود.

مطالعه مطلب
انتقال بیماران اعصاب و روان به مراکز درمانی معتبر

 

کاربرد علوم اعصاب شناختی

از مهمترین کاربردهای علوم اعصاب شناختی می توان به درمان بیماران اعتیاد و اعصاب و روان اشاره کرد که در این موارد بازدهی بسیار خوبی هم داشته است. به همین علت در مراکز ترک اعتیاد خوب و معتبر مانند مرکز آجودانیه از این روش برای ترک اعتیاد بیماران استفاده می شود. در واقع بهترین متدهای درمانی روز دنیا بر پایه علوم اعصاب شناختی بدون هیچ گونه دارو و عوارضی انجام می شود. به طور کلی باید بدانید که هدف اصلی از علوم اعصاب شناختی بر پایه درک ساختار و فعالیت‌های ذهنی است که این نوع درمان سعی دارد تا با نگاهی پردازشی و عملکرد ذهنی بیماران بپردازد. در ادامه این مقاله سعی داریم به شما توضیح دهیم که علوم اعصاب شناختی از چه روش هایی برای تشخیص و نحوه عمل کرده و استفاده می کند، با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در این رابطه به دست آورید.

 

  • ثبت تحریک سلولی
  • ثبت نوار مغزی
  • مداخله غیر مستقیم در عملکرد مغز

بررسی علوم اعصاب شناختی در ترک اعتیاد

 بررسی اختلال در تصمیم گیری

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در در افراد مبتلا به اعتیاد وجود دارد، ناتوانی در تصمیم گیری صحیح و مناسب است. یعنی به این حالت است که فرد معتاد در اثر اعتیاد در تصمیم گیری های روزانه خود دچار اختلال می شود و می تواند به عنوان یک عامل اولیه اعتیاد مطرح شود. البته باید بدانید که توجه نداشتن به عواقب کار در کنار تصمیم گیری های نادرست مطرح است. این افراد به هیچ عنوان نمی توانند عواقب کارهای خود را در نظر بگیرند. در واقع همان ناحیه از مغز که مخصوص تصمیم‌گیری‌ها است دچار اختلال شده است.

مطالعه مطلب
داروی ترک اعتیاد

در حوزه علوم اعصاب شناختی هم تکنیک‌هایی مبنی بر بازی های رایانه ای و بازی های کاغذی قلم و کاغذ وجود دارد که بر اساس آنها می توان این افراد را برای تصمیم گیری های مناسب و هدفمند تربیت کرد. به مرور زمان قسمتی از مغز که در عملکرد خود دچار مشکل شده است را بهبود بخشد. به طور کلی باید بدانید آن دسته از افرادی که در تصمیم گیری های خود با مشکل مواجه می شوند و معمولا تصمیم های نادرستی می گیرند به احتمال زیاد دچار آسیب‌هایی مانند اعتیاد می‌شوند.

به طور کلی یکی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه انجام غربالگری در دانشگاه‌ها و مدارس است تا این افراد شناسایی شوند و اقدامات پیشگیرانه و درمان برای آن ها آغاز شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد نداشتن کنترل کافی بر روی تصمیمات افراد به شما بدهیم.

نداشتن کنترل کافی بر روی کارها یکی دیگر از مشکلاتی که افراد معتاد دچار آن هستند مربوط به حوزه کنترل است. بدین معنی که آنها هیچ گونه اراده و کنترلی بر روی افکار رفتار و گفتار خود دارد و می توان گفت که این افراد دارای اختلالاتی در علوم اعصاب شناختی هستند. در نتیجه اکثر افرادی که چنین مشکلاتی دارند بسیار بیشتر مستعد اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی هستند و در افراد معتاد هم این گونه اختلالات بیشتر مشاهده می‌شود. به طور کلی باید بدانید که تمامی این موارد باید حتماً به طور مشخصی مورد بررسی قرار بگیرند.

 مهار هیجانی

این افراد باید بتوانند هیجانات و افکار خود را بطور صحیح کنترل کند تا هیچ زمانی به سراغ مصرف مواد مخدر نروند. بیشتر افرادی که به دنبال مصرف مواد مخدر هستند که نمی‌تواند هیجانات افکار و احساسات خود را کنترل کنند و با رفتار های هیجانی در واقعیت تصمیم به مصرف مواد مخدر بگیرند تا آن را تجربه کنند. اما باید بدانید که تمامی این مسائل با روشهای علوم شناختی قابل کنترل هستند. تنها کافی است اقدامات پیشگیرانه صورت بگیرد هیچ فردی دچار آسیب هایی مانند اعتیاد نشود.

مطالعه مطلب
ترک پتیدین

 

معرفی مرکز ترک اعتیاد آجودانیه

مرکز ترک اعتیاد آجودانیه با چندین سال سابقه درمان موفق بیماران در تلاش است تا زندگی دوباره را به این افراد بازگرداند. نکته قابل توجه این است که بهترین متد های روز دنیا با تکنیک های علوم اعصاب شناختی و روانشناسی برای درمان در این مرکز به کار گرفته می شود. تمامی این موارد باعث شده است تا لبخند رضایت بیماران در کمترین مدت زمان ممکن جلب شود.

تمامی کارشناسان مرکز ترک اعتیاد آجودانیه سعی دارند تا به بهترین شیوه ممکن به بیماران کمک کنند. برای کسب هر نوع اطلاعات بیشتری وارد سایت مرکز ترک اعتیاد آجودانیه شوید و با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد علوم اعصاب شناختی برای درمان اعتیاد به دست آورده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن