پیشگیری از اعتیاد در مدارس

اشتراک بذار برای عزیزت ...

4.4/5 - (5 امتیاز)

پیشگیری از اعتیاد در مدارس

اعتیاد یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند و متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که حتی نوجوانان هم به مصرف مواد مخدر روی آورده اند و اگر پیشگیری از اعتیاد در مدارس انجام نشود ، اعتیاد به مدارس هم راه پیدا می کند. از این رو باید برنامه هایی در مدارس در نظر گرفته شود تا دانش آموزان را از خطرات اعتیاد و مصرف مواد مخدر باخبر کند و در این میان، خانواده ها هم باید نقش فعالی داشته باشند تا روند آکاه کردن کودکان با موفقیت بیشتری پیش برود.

از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی پیشگیری از اعتیاد در مدارس بپردازیم.

اهمیت پیشگیری از اعتیاد در مدارس

پیشگیری از رخنه کردن اعتیاد در مدارس به چند دلیل اهمیت دارد:

  • درصد بالایی از نوجوانان ما مشغول تحصیل در مدارس هستند.
  • نوجوانان و دانش آموزان معمولا تحت تاثیر همکلاسی های خود قرار می گیرند و اعتیاد می تواند با سرعت بیشتری گسترش پیدا کند.
  • می توان برنامه های آموزشی متعددی را در مدارس و به منظور بالا بردن سطح اطلاعات دانش آموزان اجرا کرد.
  • آموزش در مدارس می تواند در رده های سنی مختلف انجام شود.
  • امکان استفاده از مشاوران با تجربه در زمینه اعتیاد در مدارس وجود دارد.

بسیاری از مدارس در برنامه های خود به آموزش مهارت های زندگی و هم چنین مهارت های فردی و اجتماعی می پردانزد و تجربه ثابت کرده که این قبیل آموزش ها توانسته اند در پیشگیری از اعتیاد در مدارس و میان دانش آموزان موثر عمل کنند. در بیشتر موارد، برنامه های آموزشی مدارس، سه هدف زیر را دنبال می کند:

  • آگاهی از اثرات مخرب مواد مخدر و اعتیاد
  • در نظر گرفتن چارچوبی برای پیشگیری از سوء مصرف مواد
  • بکارگیری روش های تجربی مناسب
مطالعه مطلب
داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد

را های پیشگیری از اعتیاد در مدارس

پیشگیری از اعتیاد در مدارس نباید در حد حرف باشد و باید به آن جامع عمل پوشاند، چرا که جوانان و نوجوانانی که به مصرف مواد روی می آورند، در ابتدا هیچ اطلاعاتی از مضرات این کار و این که می توانند گرفتار اعتیاد و مشکلات پس از آن بشوند، ندارند. برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس، بهتر است که به موارد زیر را محوریت داده شود.

  • شناخت ویژگی های روانشناختی نوجوان

نوجوانی، حساس ترین دوره زندگی است و تغییرات رفتاری و خلق و خوی بسیاری در این دوران اتفاق میفتد و والدین بیش از هر زمان دیگری باید مراقب نوجوان خود باشند و او را درک کنند. عوامل مختلفی می توانند باعث کشیده شدن نوجوان به سمت مواد باشد، از جمله: مشکلات خانوادگی، شکست های عاطفی، مشکلات تحصیلی، رابطه ضعیف با والدین و درک نشدن از سمت مسئولان مدرسه که باید به تمامی این موارد اهمیت داده شود.

  • مراقبت از نوجوان در محیط خانه و مدرسه

برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس بسیار مهم است که نوجوان چه در محیط خانه و چه در مدرسه با مضرات و خطرات مصرف مواد آشنا شود، به علاوه این که در مدارس باید برنامه هایی در نظر گرفته شود که اعتماد به نفس نوجوان بالا برود و بتواند قدرت تصمیم گیری را در خود پرورش بدهد. نوجوان باید در مدرسه با مسئولیت های زندگی آشنا شود و یاد بگیرد که چگونه بتواند از پس مشکلات بربیاید و آن ها را کنترل کند. یکی از مهم ترین اقداماتی که مدارس ما باید در نظر داشته باشند این است که کلاس های تفریحی و ورزشی بیشتری را برای دانش آموزان در نظر بگیرند تا نوجوان به داشتن یک زندگی سالم تقویت شود.

  • آموزش دانش آموزان در خصوص مواد مخدر و اعتیاد

نوجوانان باید بدانند که اعتیاد چگونه پیشرفت می کند، چرا که خیلی از نوجوانان در ابتدا تنها از سر کنجکاوی سراغ سیگار یا دیگر مواد مخدر می روند و بعد از مدتی گرفتار اعتیاد می شوند. دانش آموزان باید از این مساله آگاه باشند که مواد مخدر بر تمام سیستم بدن تاثیر می گذارد و عوارضی را ایجاد می کند که جبران ناپذیر خواهد بود.

  • حمایت از نوجوان در محیط مدرسه و خانواده

نوجوانانی که افکار پریشانی دارند یا بیشتر دچار استرس می شوند، بیشتر احتمال دارد که به سمت مصرف مواد کشیده شوند. خب در چنین مواردی، مربیان مدارس و والدین باید نسبت به این رفتارها آگاه باشند و به آن اهمیت دهند. اگر دانش آموزی با چنین مشکلاتی روبرو است، حتما برنامه های مشاوره در نظر گرفته شود تا از بار استرس و اضطراب نوجوان کاسته شود.

مطالعه مطلب
عوارض مصرف اکستازی و روش های ترک

 

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم، خواهشمندیم برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد و همینطور بهترین کمپ ترک اعتیاد با مشاورین ما در ارتباط باشید.

دفتر مرکزی

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن