درمان سم زدایی مواد مخدر

اشتراک بذار برای عزیزت ...

4.7/5 - (10 امتیاز)

همیشه در مباحث مرتبط با ترک اعتیاد به این نتیجه رسیده ایم که قطع مصرف ماده مخدر به مرور زمان و تحت نظر کلینیک های تخصصی بهترین راهی است که ترک بدون بازگشت را به همراه دارد؛ اما طریقه سم زدایی مواد مخدر به دو روش اصلی زیر تقسیم می شود.
بسیاری از افراد سعی می ‌کنند تا ترک اعتیاد و سم زدایی بدن از مواد مخدر در خانه را انجام بدهند در صورتی که این کار جزو روش بدون دارو و ترک ناگهانی محسوب می شود و می تواند خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. روش سم زدایی و پاکسازی خون از مواد مخدر بدون مصرف داروهای جایگزین حتما باید در کنار یک پزشک تخصص و کمپ ترک اعتیاد معتبر انجام شود.

از آنجایی که در طول دوره اعتیاد بدن فرد به دریافت ماده مخدر عادت کرده است، بنابراین قطع سر خودانه مواد اعتیاد آور می تواند منجربه فوت نیز بشود.
به خاطر داشته باشد که انتخاب یک کلینیک معتبر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا تجربه ترک اعتیاد در یک کلینیک با افراد متخصص که از به روز ترین روش های ترک اعتیاد استفاده می کنند به مراتب راحت تر و اصولی تر از یک مرکز ترک اعتیاد نامعتبر است.

 

روش های مختلفی برای سم زدایی بدن از مواد مخدر وجود دارد. سم زدایی به سه روش انجام می گیرد :

• سم زدایی فوق سریع UROD
• سم زدایی تدریجی
• سم زدایی سریع

سم زدایی فوق سریع UROD

در هنگام مراجعه بیمار مشاوره اولیه برای او صورت می‌ گیرد. اگر تشخیص به درمان سم ‌زدایی فوق سریع (UROD) برای او گرفته شد، پس از آزمایش‌ های اولیه، او را برای سم ‌زدایی فوق سریع (UROD) آماده می‌ کنند. این روش با بیهوش کردن بیمار آغاز می شود و سپس از طریق سرم، دارو هایی برای بیمار تزریق می ‌شود که خاصیت ضد‌ مخدری دارند، دارو های ضدمخدر به گیرنده‌ های مخدر مغز می ‌چسبند و مخدر هایی که روی گیرنده‌ های مغز نشسته را پاک و دفع می‌ کنند.
سم زدایی فوق سریع UROD تحت نظر پزشک بیهوشی در اتاق ICU با تمام امکانات و تجهیزات اتاق عمل انجام می‌شود، در این روش بیمار کاملاً بیهوش نمی ‌شود و به اصطلاح به خواب عمیق می ‌رود. در این حالت خطرات بیهوشی کامل را هم ندارد و برای بیمارهایی که توان بدنی بالایی دارند درمان خوبی است.

مطالعه مطلب
شیشه و روش های موثر ترک شیشه

 

سم زدایی تدریجی

در روش سم زدایی تدریجی یا ترک تدریجی، قطع مصرف متادون به صورت تدریجی با کاهش دوز مصرفی اتفاق می افتد. این روش را می توان به صورت کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت بکار برد. مخدر مصرفی بیمار با یک مخدر دارویی و قانونی مانند متادون و بوپرنورفین جایگزین شده و بتدریج با کاهش دوز قطع می گردد.
در روش های کوتاه مدت ابتدا مقدار متناسبی از این داروهای مخدری با تجویز پزشک مجرب و آموزش دیده به بیمار داده می شود به شکلی که حداقل علائم قطع مصرف در بیمار بوجود آید و علائم جسمانی و خماری جدی وجود نداشته باشد. سپس با توجه به شرایط بیمار طی 4 تا 7 روز این مخدر های دارویی کاسته و قطع می شوند و پس از آن درمان های پیشگیری شروع می شود در این نوع درمان اغلب بیمار نیاز به 10 تا 15 روز بستری و مراقبت درمراکز پزشکی و تخصصی را دارد.

 

سم زدایی سریع

در روش سم زدایی سریع مصرف ماده مخدر به طور ناگهانی قطع شده و علائم قطع مصرف و خماری با استفاده از داروهای آنتاگونیست کنترل می شود. این روش سم زدایی به دو صورت سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع انجام می پذیرد. در هر دو این حالت ها بیمار با کمک دارو و بیهوشی علائم ترک و خماری را تحمل نمی کند و بدون سختی مواد مخدر به طور کامل از بدن خارج می شود.
درسم زدایی سریع پس از آماده سازی دوز کمی از داروی ضد مخدر خورانده شده و با دریافت داروهای خاص و تحمل بدن به تدریج دوز آن افزایش می یابد تا ظرف 4-3 روز ضمن دریافت دوز کامل داروی ضد مخدرعلائم محرومیت برطرف شود.

مطالعه مطلب
عوارض مصرف استروئید ها + موثر ترین روش برای ترک استروئید ها

 

تفاوت بین سم ‌زدایی سریع و سم ‌زدایی فوق سریع در چیست؟

تفاوت این دو روش در تعداد روز بستری بیمار می باشد. اگر میزان مصرف بیمار خیلی بیشتر از شرایط سم ‌زدایی فوق سریع (UROD) نباشد باتوجه به میزان مصرف بیمار، نوع ماده اعتیاد آور، مدت زمان مصرف و سلامت جسمانی، قبل از انجام سم زدایی فوق سریع (UROD) ابتدا بیمار چند روز بستری شده و زیر نظر تیم پزشکی شرایط انجام سم زدایی فوق سریع برای آن فراهم می شود و سپس سم ‌زدایی فوق سریع (UROD) انجام خواهد گرفت. به این روش، سم زدایی سریع (ROD) گفته می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فهرست مطالب

پذیرش اورژانسی و ارائه خدمات در این مرکز به صورت 24 ساعته می باشد و تیم درمان و پذیرش کلینیک ترک اعتیاد آجودانیه در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران و خانواده هایشان می باشند.

دوست داری از اعتیاد نجاتش بدی؟

همین حالا با ما تماس بگیر...
به بالای صفحه بردن